Musea i Sogn og Fjordane Musea i Sogn og Fjordane
Familie ser på bakenden av ei seglskute på museum.
Familie ser på bakenden av ei seglskute på museum.
Familie ser på bakenden av ei seglskute på museum.

Ein familie vert liten i møte med roret og bakenden på Holvikejekta.

– Det er mange hol i den. Er det difor den heiter Holvikejekta, spør den vesle jenta.

– Hehe, nei, den var frå garden Holvik på Sandane.

misf/2025-05-09_16-32_holvikejekta-2.jpg.
misf/2025-05-09_16-32_holvikejekta-2.jpg.

Så spennande å få oppleve jekta - også frå høgda!

Den har stått i eit naust sidan 1906. I juni 2025 får den sitt eige museumsbygg.

Svært treskute satt på kjølen innandørs i trekvitt bygg. Personar ser på.
Svært treskute satt på kjølen innandørs i trekvitt bygg. Personar ser på.

Her kan du få vite det som er verdt å kunne om jekta og jektefart på Vestlandet.

Og klinkbyggarteknikken, båtbyggarmetoden som er på Unesco si liste over immateriell kulturarv.

misf/2025-04-24-holvikejektab_bygg_overlevert-24.jpg.

Holvikejekta frå 1881 er den einaste autentiske klinkbygde jekta i sitt slag. Ein historisk edelstein. Den 6. juni opnar vi eit heilt nytt museumsbygg for den i fjordkanten på Sandane i Gloppen.

Endeleg kan vi ta skikkeleg vare på Nordfjord Folkemuseum sin aller første gjenstand. Endeleg kan vi sleppe publikum inn på dei mektige skutesidene, for å studere kva bøndene inst i Gloppefjorden på imponerande vis hogg saman på to-tre månader i 1881. Endeleg kan vi fortelje om korleis jektefarten var den økonomiske livsåra langs kysten fram til byrjinga av 1900-talet.

Fire kvinner i kjole og skaut står os er ut på fjorden, der ei jekt ligg ankra opp.
Holvikejekta ligg oppankra innst i Gloppefjorden i 1905, med Sandane i bakgrunnen.

For fram til den tid gjekk det hundrevis av jekter – den tidas frakteskuter – langs kysten. Då desse trebåtane gjekk ut av bruk på byrjinga av 1900-talet, vart dei først kanskje ombygd og fekk motor, eller så vart dei etter kvart senka eller brende. Det var ikkje bruk for dei lenger. Det skjedde ikkje med Holvikejekta. Difor har den i lang tid har vore det einaste eksemplaret som er att av denne type båt. Den vart sett på land etter sin siste tur i 1906, og sidan har den stått urørt. 

Gamal trebåt under eit tak med kvitmåla, avkutta akterstamn. Under ein blå himmel i solnedgang ved fjorden.
Det originale naustet til jekta vart erstatta av dette, i 1963. Det sto i 50 år.

Entreprenørskap i fjordbygdene

Det gjer den så viktig. Holvikejekta fortel ei historie om det sterke entreprenørskapet i fjordbygdene. Om korleis handelen mellom by og land gjekk føre seg på Vestlandet i mange hundre år. Om bønder som bygde sine eigne båtar, frakta varene sine til Bergen, der dei gjekk inn i rolla som handelsmenn. Då selde dei veden, nevra, tønnene, båtane, tøyet, mastestolpane eller andre varer som var tilverka på garden gjennom ein lang vinter. For kontantoverskotet kjøpte dei korn, salt, kaffibønner, erter, sukker, tobakk, drikke, medisin, bruksting og alt det bygdene elles hadde lite av. Den fortel historier om sjømannskap, kulturutveksling, nedarva handverk og meir.

misf/2025-05-09_15-14_holvikejekta.jpg.
I sitt eige skreddarsydde hus kan studere jekta frå fleire høgder og alle vinklar. Ho balanserer på kjølen og blir holdt på plass av solide bardunar.

På det nye museet Holvikejekta Nordfjord Folkemuseum kan du først og fremst oppleve den overveldande båten, men også lære om kva den representerer.

Unesco si verdsarvliste

Du vil få innblikk i klinkbyggartradisjonen, som er på Unesco si liste over immateriell kulturarv. Her er også ei utstilling med nordfjordbåtar, som er dei lokale kvardagsbåtane som det på det meste vart produsert hundrevis av – kvart år – i Gloppen.

Dronefoto av Hlvikejekta rett ovanfrå.

Då vi flytte jekta midlertidig for å bygge, fekk vi høve til å sjå den ovanfrå.

Dronefoto av gamal trebåt.

Her var det plass til 150 famner ved eller 750 tønner.

Etter at jekta var flytta og midlertidig plassert i ein rubb-hall, kunne arbeidet ta til. Så vart det avdekka kvikkleire i grunnen. Dette forseina byggearbeidet nokre veker.

holvikejekta/kopi-1_holvikejekta_vernebygg_msf_03511_foto_lise_lydersen.jpg.
Byggearbeidet byrja sommaren 2024. Totalentreprenør var Veidekke bygg.

Då byggearbeidet først kom i gong, tok det elleve månader. Veidekke bygg var totalentreprenør. Totalt kosta bygget om lag 47 millionar kroner, der Kultur- og likestillingsdepartementet, Vestland Fylkeskommune og Gloppen kommune var største bidragsytarar, i tillegg til Musea i Sogn og Fjordane. I tillegg har Gloppen Sogelag samla inn pengar, dessutan har Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane og Gloppebygg bidratt på gåvesida.

Svart bygg med eit stort vindauge med eit spisst tak.

Fakta om verne- og formidlingsbygget

  • Byggetid på elleve månader.

  • 47 millionar i kostnad.

  • Totalentreprenør Veidekke bygg.

  • Kledd i brent furu på utsida.

  • Kledd i bjørk på innsida.

  • Konstruksjon i limtrerammer.

  • 52 meter langt, 16 meter brett.

  • Det er plassert der jekta vart dratt på land i 1906.

  • Utandørs er det strandeng og promenadebrygge.

Skute som balanserer på kjølen sett rett framanfrå.

Fakta om Holvikejekta

  • Sjøsett 1881, sett på land i original form i 1906

  • Klinkbygd av furu

  • 20 meter langt, 8,6 meter brei, masta var 27,5 meter høg.

  • Seglet hadde eit flatemål på 270 kvadratmeter.

  • Lastekapasitet på 750 tønner eller 150 mål ved.

  • I akterenden er eit opphalds og overnattingsrom for mannskapet på 15 kvadratmeter.

  • Ein av dei største jektene som vart bygd.

  • Den einaste autentiske klinkbygde jekta i sitt slag som er att.

  • Kalla sjøens stavkyrkje.

«Fun facts» om Holvikejekta

… det tok rundt 10 veker å bygge jekta, som er 20 meter lang og 8,6 meter brei

… arbeidsstokken var på ni menn: fire meistrar, fire handlangarar og ein smed.

… ein trengte 40-50 menn for å sjøsette Holvikejekta kvar vår.

… Holvikejekta vart brukt til å frakte ved og trelast til Bergen. Ho hadde plass til 150 mål ved.

… folk visste at det var Holvikejekta som kom på lang avstand, grunna eit karakteristisk raudt råsegl.

… jekta er rangert på linje med vikingskipa som sentralt norsk kulturminne.

… jekta hadde tre-fire turar i året til Bergen, med eit mannskap på 5-6 menn

… var det damer med, fekk dei laga eit lite rom for dei under veden.

… den fjerde største høgtida i bygda var når jekta kom attende frå byen, da møtte folk opp i besteklede med festmat og drikke. Dei var alle opptekne av nytt frå byen.

… på svært gode dagar kunne Holvikejekta segle til Bergen på 1-2 dagar, men kunne og bruke opptil to månader tur/retur – om seglingsvinden ikkje var god, eller det var problem å få selt varene.

… dei måtte reise tidleg på morgonen ein dag det var rett vindretning, for turen ut Gloppefjorden kunne elles bli lang.

… dei som brukte to månader, vart heidra som «amerikareisande» når dei kom heim.

… Holvikejekta er det største klinkebygde fartøyet som er bevart i Nord-Europa, byggeteknikken kjem frå jernalderen.