Smak på dette ordet: båtprioriteringsprosjektet. Det er god tungegymnastikk. Det handlar om å finne ut korleis ein skal velje kva båtar som skal få «evig liv» hjå Musea i Sogn og Fjordane.
I filmsnutten ovanfor såg du kor stor plass 34 båtar tek. Til saman har Musea i Sogn og Fjordane 144. Det inkluderer to som er så store at dei anten krev sitt heilt eige hus eller må i tørrdokk på skipsverft for å få vedlikehald. Samtidig finst det båtar der ute som musea burde hatt i samlinga, men ikkje har plass til. Noko må gjerast.
Krafttak for båtsamlinga
15 år etter at vi slo oss saman til Musea i Sogn og Fjordane, og vi har fått eit nytt, stort felles magasin, tek vi eit nødvendig løft for båtsamlingane. Målet? Først få ei skikkeleg god oversikt og mest mogeleg kunnskap om den enkelte båt. Så avklare kven av dei som får bli med vidare. Etterpå vil det kanskje vere rom for båtar som enno ikkje har kome igjennom magasin-porten.
No skal du få bli med å fossro gjennom ein viktig del av båtsamlinga vår. Du skal få lære tre ting.
Korleis fagfolka våre jobbar med å kartlegge båtane.
Kva som kjenneteiknar tre båtar som er typiske i vår region – sunnfjordbåt, sognebåt, og nordfjordbåt.
Kva museum du kan besøke for å sjå tradisjonsbåtane.
Heng med – når du er ferdig, skal du også ha plukka opp enno fleire båtfagleg sterke ord og uttrykk du kan imponere venene dine med eller reflektere over når du besøker oss.
Sunnfjordbåt
Konservator Georgina McDowall frå Kystmuseet leier arbeidet med kartlegginga. Her jobbar ho saman med museumshandverkar Kjetil Bergmo ved De Heibergske Samlinger – Sogn Folkemuseum. Han har også bakgrunn som båtbyggar. Det første dei gjer med ein båt, er å ta mål. Lengde og breidde. Dei går inn i ein database som heiter Primus, ein server der dei fleste museum i Norge registrerer sine gjenstandar. Ho sjekkar om målinga stemmer med tidlegare registreringar.
Kjenneteikna på ein sunnfjordbåt er
Y-kjøl og flat botn. Halsen, eller det nedste bordet, er så vridd at det det må ha vore høgd ut for å få forma.
Snellekeipar. To pinnar, sneller, stikk ned under keipane (der du har årene). Keipen er nagla i ripebordet og ripstøa, snellene står ned i esinga.
Snelle er det også mellom bånd og bete, sjå to bilder ovanfor.
Ripestø, ei foring på ripebordet, som keipen er festa til. Dette er for avstiving.
Båtbyggarane slutta å lage sunnfjordbåten i siste halvdel av 1800-talet, fordi haveigenskapane med den flate botnen vår dårlegare enn til dømes nordfjordbåten. Måten sunnfjordbåten vart bygd på, var også meir ressurskrevjande enn dei andre.
Sognebåt
Neste steg i kartlegginga er å vurdere tilstanden til båten. Dei ser nøye over kvar einaste ein, frå framstamn til bakstamn. Innsida og utsida. Er det skadar, reparasjonar, modifiseringar, spor etter skadedyr? Har båten spesielle kjenneteikn? Denne sognebåten har fått ein ny keip, åreleie. Alt dei finn, sjekkar dei opp mot Primus, og legg til om dei gjer nye funn.
Kjenneteikn på sognebåt
T-kjøl.
Skjeggkeipar. Keipane har ikkje snelle under som sunnfjord- og nordfjordbåten, men ei fjøl som ligg over ripebordet til esinga, og kan minne om eit skjegg.
Esinga er spinklare enn på dei to andre båtane. Men framleis går den mellom rongane. Rong er spantet eller tvertreet forma som ein V i fram- og bakskuten på ein båt.
Utan ripestø, altså foring på det øvste bordet på båtsida. I staden har den lenger betar med kne, som går heile vegen opp til toppen av ripebordet. Ingen snelle mellom bete og bånd.
Laga for å farte på Sognefjorden, mindre vêrtolerant enn nordfjordbåt.
Nordfjordbåt
Etter at fakta om båten er skikkeleg kartlagt og dokumentert, står det att reingjering. Alle gjenstandar som skal ha eit langt liv, bør vere så reine som råd er. Nedanfor støvsugar Bergmo ein nordfjordbåt som vart rodd på torskefiske fram til 1920. Børste og pinnar blir brukt til å pirke laust organisk materiale som har festa seg både på utsida og innsida. Enkelte båtar kan ha vore behandla med giftige kjemikaliar før dei hamna på museum. I arbeid med desse skal dei tilsette nytte verneutstyr som hanskar og støvmasker.