Musea i Sogn og Fjordane Musea i Sogn og Fjordane

Ein av dei første sognebunadane nokon sinne vert plukka ned. Den har tilhøyrt bunadspinoer Anna Knutsen. Aud Ross Solberg og Emma Hartikka sikrar at den vert tatt godt vare på for framtida.

Kvinne støvsugar blått folkedraktsliv med spesialstøvsugar.
Kvinne støvsugar blått folkedraktsliv med spesialstøvsugar.
Kvinne støvsugar blått folkedraktsliv med spesialstøvsugar.

Det blå livet Kristine Ness reingjer, er folkedrakta som den rekonstruerte sunnfjordbunaden bygger på.

Det er eit liv Olina Fossheim samla inn på byrjinga av 1900-talet.

No skal det fotograferast, pakkast og leggast på magasin i Tinghuset.

Sognebunad med grøn trøye, brunt liv, rutete forkle og grøn stakk på mannekeng.

Kunne ho vere med i arbeidet med å skape ein eigen bunad for Sogn? Dette var noko læraren Anna Knutsen (1885-1965), fødd i Luster og oppvaksen på Leikanger byrja å spekulere på rundt 1914. Ho reiste rundt i Sognebygdene og granska gamle folkedrakter. Bunadsarbeidet til Hulda Garborg var kjent for ho. Kanskje var Knutsen inspirert, kanskje hadde ho lest heftet til Garborg som kom ut i 1903? Med utgangspunkt i det Knutsen såg og lærte av tekstilar og folk på reisene sine, arbeidde ho for å lage ein sognebunad. Det betyr at ho tok utgangspunkt i utvalde folkedrakter og sette saman noko nytt, som var tilpassa tida.

Ei av fleire pionerar

Anna Knutsen sin versjon av Sognebunaden vart skapt. Ho skreiv artiklar om arbeidet og formidla det. Dessutan hjelpte ho folk å sy. Knutsen lagde fleire bunader. Ein av dei første, som ho brukte sjølv, er den du ser ovanfor.

Nærbilde av hender med hanskar, ein pensel og ein støvsugartut som reingjer eit grønt stoff.
Dei trente hendene til tekstilkonservator Emma Hartikka frå Bevaringstenestene reingjer den grøne silketrøya på bunaden til Anna Knutsen med pensel og spesial-støvsugar.

Knutsen var langt frå åleine om arbeidet med sognebunaden. Klara Semb er eitt viktig namn, ho jobba på same tid som Knutsen.

– I seinare tid har Bjørg Hovland rekonstruert ein ny versjon av sognebunad. Den er  meir tru mot dei gamle kjeldene enn det sognebunaden har vore, sjølv om plagga har same opphav. Ho har kopiert draktplagg frå tidleg 1800-talet og også brukt andre kjelder, som bilete av nasjonalromantiske kunstnarar. seier seniorrådgjevar Aud Ross Solberg ved De Heibergske Samlinger, som fortel at grunnlaget for bunadane lett kan kjennast att i folkedraktplagg museet har i samlinga si.

Kjenneteikn ved Sognebunaden

– Då desse plagga var folkedrakter var det ikkje slik at alle skulle ha same type åliv og same farge. Då var det viktig at det var ulikt, i motsetnad til slik vi kjenner sognebunaden slik den utvikla seg gjennom 1900-talet. Då skulle ein ha same type åliv, så ein vart like, seier Aud Ross Solberg.

Dei seinare åra har det på ny  kome til fleire ulike fargar på åliva. Det er likevel nokon faste kjenneteikn på sognebunaden.

Støvsugar grøn bunadsstakk, nærbilde av blå hanskar.
Kvardingen nedst på dåsa vert reingjort.
  • Dåsa, eller stakken, er laga av svart ullstoff, og er kanta med ein stakkekant. Anna Knutsen hadde applikasjonsbroderi i grønt og mørkeblått. Applikasjonsbroderi vart og brukt i kombinasjon med ullgarnsbroderi, men kanten kan også berre ha ullgarnsbroderi, ein kvarde.

  • Brokadeved liv. Basert på gamle mønster, truleg tilbake til 1700-talet. Det har også ein kvarding rundt seg, i form av ein svart fløyelskant. Før draktene vart festdraktene vi i dag skjenner som bunad, var liva høgare, gjerne heilt opp under bysta. Då kunne dei ha ein valk, ei slags «pølse» som var sydd på rundt livet, som ein hang stakken over.

  • ·Åliva er kanta med svarte fløyelsband. Dei vert lukka med maljekjede tredde gjennom maljar. Material og fargar har variert mykje gjennom tida. I nyare tid har ein brukt brokadeliknande stoff i viskose, eller silkedamask med brosjert mønster. Før draktene vart festdraktene vi i dag kjenner som bunad, var liva høgare, gjerne heilt opp under bysta. Då kunne dei ha ein valk, ei slags «pølse» som var sydd på rundt livet, som ein hang stakken over.

  • Den grøne silketrøya på Knutsen sin bunad, vart brukt under ålivet. Med trøye nytta ein berre halvskjorte utan armar.

  • Skjorta til sognebunaden skal ha kvitsaum eller svartsaum, der kvitsaumen var sett på som gjevast. Broderi på skjorta ser ein på halskragen, handlinningen og kanskje og på bringelista. Skjorta skal vere laga av lin.

Fleire variantar i Sunnfjord

I Sunnfjord var Olina Fossheim, mor til seinare kjende Audhild Viken, ein av dei som starta innsamlingsarbeidet for å lage ein bunad. Tidleg på 1900-talet leitte ho etter gamle draktdeler i Jølster.

KVinne i svart t-skjorte studerer eit mørkeblått bunadsliv.
Baksida av Olina Fossheim sitt gamle, blå bunadsliv.

– Dette er alle livstykke frå folkedrakter frå Jølster frå tidleg 1800-talet. Den rekonstruerte sunnfjordbunaden frå 1987 er mellom anna kopiert av det blå livet, som var innsamla av Olina Fossheim. Elles er alle liva her brukt som kjeldemateriale for Sunnfjordbunaden som kom i 1925, seier konservator Kristine Ness ved Sunnfjord Museum.

Sjekk klesskapet ditt!

Det betyr at for dei av dykk lesarar som har kvinnebunad frå Sunnfjord, så sit Ness med tre av liva den har tatt utgangspunkt i. Desse liva er klede folk hadde før det vart kalla bunad, altså klede kvinnene i Jølster brukte i kvardagen. Kvifor ikkje finne fram bunaden, om du har, og samanlikne med bileta her?  

Eitt blått bunadsliv med maljestykke og karvar rundt kanten. Merkelapp til identifikasjon er festa med tynn bommullstråd.
Livet er er klart til å bli pakka ned og sett på magasin. Strekoden er for å lett identifisere gjenstanden. Den kvite papirrullen under skuldrene, er for å hindre at tekstilen vert bretta.

– Det blå livet består av to framstykke og eitt bakstykke. Rundt halsen og skuldrane er det mønstervevde ullband. Dei to raude tekstilane er maljeklutar, som også er ull, men finare vevd. Det er festa med grøne og gule krossting. Rundt arm-opningane er det kvarda med grøne kantband. Rundt ermeopningane og på bakstykket er det horrlandsborder, seier Ness.

Den grøne Sunnfjordbunaden, som også seinare fekk raude og svarte liv som valmogelegheit, vart konstruert ved Fylkesfiskarskulen i Florø i 1925. Det var læraren Mattea Engja som lånte det innsamla arbeidet til Olina Fossheim. Ho konstruerte ein bunad inspirert av dette materialet. Elevane hennar sydde dei første Sunnfjordbunadane – med grønt liv. Fargen vart valt med utgangspunkt i ei drakt som fanst ved Bergen Museum.

bevarer-bunadsarven/2024-09-23_bunad_bevarer-bunadsarven_tinghuset-22.jpg.
Her arbeider konservatorane i Tinghuset.

Omfattande bevaringsarbeid

Kristine Ness og kollegaene hennar jobbar her med å flytte deler av tekstilsamlinga frå magasinet på Sunnfjord Museum, til det nye fellesmagasinet i Angedalen. Kvar einaste gjenstand vert varsamt pakka ut. Den vert undersøkt nøye, skildra i detalj. All informasjonen vert lagra i ein stor database og publisert på Digitaltmuseum.no. Der kan kven som helst sjå og lese detaljar om desse gamle kulturskattane. Nedst på sida finn du lenker du kan følgje. Seinare, når publikumsdelen av Tinghuset står ferdig, vil det verte mogeleg for publikum å få studere bunadene sjølv.

Nedanfor kan du sjå ein bildeserie frå dette arbeidet ein føremiddag hausten 2024.

Kvinne med mini-støvsugar hengande på ryggen.

Her støvsuger Emma Hartikka Anna Knutsen si halsskjorte med svartsaum.

Veldig gamalt og sliten liv frå folkedrakt.

Slik kan livet til ei folkedrakt på tidleg 1800-tal sjå ut. Det er lite som er standardisert ved denne, men mange detaljar let seg kjenne att heilt fram til dagens bunader.

Raudt liv etter folkedrakt, påsydde vevde belter og maljeklut.

Dei lysebrune "pølsene" som er sydd på dette folkedrakts-livet frå Sunnfjord heiter "valkar". Før bunaden kom på 1900-talet, hang ikkje stakk og liv saman. Dei vart bytte etter ulike bruksområde. Stakken vart festa over valken, som bidrog til at den hang betre på.

Ein mann og ei kvinne pakkar eit bunadsliv ned i ei kvit pappøskje.

Samlingsforvaltar Sergio Tassi hjelper Kristine Ness med å pakke livet etter Olina Fossheim. Papirpølsa i skuldrene hindrar at plagget får brettemerker. Alt papir og kartong er syrefritt og er spesialprodusert for å ta vare på gjenstandar over lang tid.

Nils Åge Kvamme fotograferer alt som skal inn på magasin i Tinghuset med profft kamera og godt lys. Bilda blir tilgjengeleg for alle på Digitaltmuseum.no.

MAnn med penn i munnen og briller i panna studerer utskrift av strek-kode-appar.

Kvar gjenstand og kvart kolli som skal i magasinet, får sin unike strekkode. Ved å scanne denne, får ein straks informasjon om kva gjenstanden er.

KVinne set stor kvit pappøskje inn i reol.

Livet etter Olina Fossheim vert plassert i eit klimaregulert, skadedyr-sikkert magasin.

Vil du vite meir om bunadsarven?

Dersom du saknar å få vite meir om andre bunader frå Sogn og Fjordane, som Nordfjordbunaden eller mannsbunader, så tek vi opp att tråden ved seinare høve.

I mellomtida kan du jo kose deg med å surfe rundt på Digitaltmuseum.no og lese alt det konservatorane har funne ut og skrive ned. Søk sjølv eller trykk på knappane nedanfor.

Du finn også gode artiklar på Store norske leksikon og Wikipedia - berre søk på bunadsnamna eller dei omtala personane i denne saka, så kan du fordjupe deg i kunnskapen om både folkedrakter og bunader.